Sunday, September 30, 2012

Terburu-buru

Salam

Hijrah, hijrah dianjurkan oleh Islam ialah hijrah ke arah kebaikan. Hijrah ni bukanlah dalam bentuk paksaan, tapi dengan rela hati. Aku ada sejarah gak ngan hijrah-hijrah berkaitan soal hati ni, tapi let leave it there.

So, diri ni sebenarnya untuk siapa yang judge? No one else other than Allah. Sebabnya, tak semua bersifat sempurna. Selalunye tukang kritik ni terdiri dari kalangan orang yang profesional dalam sesuatu bidang. Contoh dalam program realiti yang orang da nek boring, Akademi Fantasia...Juri dari orang yang berpengalaman such as Siti Nurhaliza, Edry Hashim, M.Nasir and so on. Oke, so dalam kes macam ni, memang wajarla kalau nak mengkritik, at least they are pro in their field. yang kita ni tak pro ape,dah kenapa nak judge orang?

Kes realiti pulak tentang kritikan orang ke diri kita sendiri. Mungkin sesetengah orang suka kena kritik sebab bagi diorang, that criticsm akan bantu dia jadi lebih baik, tu kalau kene dengan cara. So, siapa kita nak judge orang kalau manusia ni pun di "cop" tak sempurna oleh Allah? Bagi aku (pendapat), nak judge orang bole tapi jgn terlalu ekstrem bole? Let's say nak seseorang berubah, ingat kita machine ke nak berubah sekelip mata? Mula dengan nasihat, then bila dia gagal nak berubah dalam lingkungan masa yang ditetapkan oleh diri kita sendiri, mula segala macam maki hamun keluar. E,eh...! da elok orang nak berubah,terus tak jadi... Ada manusia senang nak berubah, ada yang susah. Tapi setiap benda akan melalui proses, sama macam penghijrahan jugak. Asalkan ada usaha,doa dan tawakal, insyaAllah semua jadi. Bukan mudah nak berubah, lagi-lagi kalau seseorang tu ada background yang agak xberapa nak best. So, kita patut support je. Pupuk sikit sifat sabar dalam hati.


So, kepada kawan-kawan yang nak berhijrah...don''t give up! :) you are doing great. Jangan putus asa dengan Allah.
Sekian.

P/S: still mencari ruang untuk berubah ke arah yang lebih baik. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates