Thursday, September 27, 2012

Ilmu

Sekadar Hiasan

Salam,
di kesempatan merehatkan minda sebelum berhempas-pulas menyiapkan segala assignment serta memenuhkan ilmu di dada untuk kuiz pada esok hari, eloklah melapangkan dada dan mengaktifkan minda dengan berblogging. huhu

Dengan bukanya sem baru, sedikit perjuangan hidupku kat UIA da berubah. Thanks to atlit-atlit Malaysia yang training bersama-sama pada ramadhan yang lepas, berkongsi cerita dan pengalaman membuatkan otakku berfikir dengan lebih luas. Alhamdulillah, niat untuk aktif dalam sports tanpa menghiraukan akademik dah terkubur. Ada salah seorang insan yang aku kenal yang aku rasa patut sangat berterima kasih.

Bermula cerita bila permohonan untuk pindah ke Universiti Teknologi Malaysia, niatnya pada mula nak amik bidang automotif di sana. Alasannya sebab kat uia ni susah nak dapat Scholar dan sistem di UIA ni agak payah dan susah. Walaupun alasan xley diterima , tapi tu lah niat pada asalnya. So, sekiranya diterima UTM, memang akan fokus belajar,akan jadi nerd nak mampus keje nak buru pointer sampai ke depan bilik dekan. Dan kalau ditolak permohonan, bercadang untuk mengaktifkan diri dalam bidang lain kat UIA selain akademik, sangat tak matang punya pemikiran sem lepas dan sebelumnya.

Kemanisan menuntut ilmu , misi sekarang nak menuntut ilmu se'passion' yang boleh. Kiranya macam kalau ada assignment tu, bukan buat sebelah mata. Macam sem-sem sebelum ni, buat assignment,study assignment atas dasar "asal buat". Pastu dapat result teruk-teruk, mula la mentally down bagai. Tak seronok sebenarnya belajar membuta diri. Busy ber'club' dan ber'sport' tu memang adatla sebagai mahasiswa, terkejar-kejar sini sana, terasa macam sejam jadi 10 minit je, mula la study selak buku laju-laju, buat assignment asal dapat markah,study asal kat kelas je dan macam-macam lah.

Haaa, nak cakap kat sini....menuntut ilmu bukan sekadar hanya di kelas, universiti saje. Ilmu kalau dipelajari dengan 'passion' , konfem akan terus kekal di hati. Otak pun tak berani nak lupa. Ilmu boleh dibawa ke mana-mana. Hargai ilmu, sesungguhnya dengan ilmu , segala macam benda boleh terjadi dengan izinNya. Bila da grad nanti, takde la nak selak-selak balek buku-buku masa asasi dulu. As engineering student, praktikal tu memang perlu, tapi perlu jugak untuk kita analyze dan kritik sesuatu langkah yang memerlukan teori jugak. So, nak menyeru kepada pembaca-pembaca,jangan amik ringan hal yang berkaitan dengan ilmu, Allah dah jadikan wajib untuk kita menuntut ilmu. Walau seaktif manapun korang, asal korang pijak di bumi UIA, misi pertama itu tak lain tak bukan ialah study. Kekalkan study no 1, memang sekarang tak nampak, tapi bila da grad, mudah di lain hari. Peringatan kepada diri sendiri jugak. hehe  :)

InsyaAllah, dengan azam baru untuk sem ni, nak cuba menstabilkan CGPA dan pencapaian dalam bidang sukan. Atas support kawan-kawan, insyaAllah boleh terlaksana.
Sekian.

P/S: tiga malam tak tido, esok jadi zombie la gamaknye.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates