Wednesday, September 19, 2012

Sedih dalam gembira

Alhamdulillah, dah hampir sebulan lebih training,  akhirnya membuahkan hasil. Betul la cakap cikgu, percaya kepada training. Kategori yang paling aku nervous. Da lama menunggu untuk bagi all out. Tapi tu pun tak cukup. Strength tak ada, ketangkasan kureng. Cuma lock tu je lah yang nampak satu per satu. Manusia di cipta tidak sempurna, aku sokong kenyataan tu. Bila mana kita mencapai sesuatu, sentiasa ada orang yang lebih baik dari kita. Let's say for example player tunggal, Awi. Diperuntukkan cuma seminggu lebih untuk training, tapi still meraih pingat emas. ak tak cakap dia tak deserve. Bagi aku, tu rezeki masing-masing. Bila bertanding dalam pencak silat ni, yang penting bina nama dulu. Lepas tu dah cukup gah, baru para juri akan ingat. Dan only then, baru kejayaan tu datang slow-slow. Sabar tu benda yang paling penting.

Ada baik aku tak mendapat pingat emas. Selain rasa tak layak @ mentah, bersyukur sebab mungkin dengan pingat emas, diri akan rasa terlebih megah. Bila dah megah, mulalah malas nak p training,turun lambat training,training tak ikhlas dan segala macam benda yang timbul. Manusia tak lepas dari sifat megah. So, aku rasa ada baiknya aku memegang pingat perak terlebih dahulu. Gaya cikgu cakap pulak "tak sangka Arif boleh buat". Dari statement tu memang jelas it's a long way to go to reach the top. Bila aku berhenti mengharap kepada sesuatu dan at the same time aku berusaha, kat  situ kejayaan tu datang. Da try dua kali dah setakat ni.

Kadang-kadang hati kena kering. First experience aku masuk dua kategori, dalam kejohanan yang besar. Mula-mula agak cuak, bak kata orang singapore, kanchong. Tapi, cikgu lebih percaya kat aku. Orang cakap, kata-kata cikgu itu doa. Alhamdulillah, turutan bertanding semalam mengikut penyertaan yang paling banyak dahulu. Di takdirkan kategori Tunggal dan Regu tak dipertandingkan berturutan. So, banyak lagi masa untuk recover. Nak menceritakan pengalaman, hati kering semasa bermain regu. Muka blur, mulut pula bilang 1,2,3 dan 4. Langsung tak rasa kancong atau gemuruh. Sampai tahap macam tu sekali, efek gemuruh tunggal.

Masa aku menunaikan solat maghrib, keputusan pertandingan seni diperdengarkan. Aku terkejut bila dari jauh kawan-kawan tepuk tangan. Gembira bila dapat tau tunggal dapat no 2, tapi keputusan regu buat aku sedih. Kepada rakan seperjuangan, bukan salah korang kita tewas dengan satu mata untuk dapat pingat gangsa. Masa ada, Allah nak kita berusaha. Kita kena yakin je. :) insyaAllah, in the future, ada rezeki, kejayaan datang.
Sekian.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates