Thursday, August 23, 2012

Puasa Ramadhan + Puasa Syawal = Puasa Setahun

Assalamualaikum.

Alhamdulillah selepas habis ramadhan, kini syawal menjelma. Sedikit ungkapan yang aku nak share:

Antara petanda kiamat:
Setahun terasa macam sebulan..
Sebulan terasa macam seminggu..
Seminggu terasa macam sehari..
Sehari terasa macam sejam..
Sejam terasa macam seminit..
Seminit terasa macam sesaat..
Sesaat terasa macam sedetik..
-
Ustaz Dr. Zahazan

Sebenarnya yang aku nak highlight kan is masa ni berlalu macam cahaya lajunya. Pejam celik pejam celik dah habis ramadhan. Petanda kiamatkah? adakah amalan kita dah mencukupi sebelum kita bertemu Allah kelak?
Pernah korang dengar puasa bulan Ramadhan disusuli dengan puasa 6 hari di bulan Syawal seolah-olah berpuasa sepanjang tahun?

Banyak ganjaran yang Allah bagi kepada muslimin dan muslimat sepanjang kita hidup di dunia. Tetapi sedikit yang ambil endah terhadap ganjaran-ganjaran yang diberi. Faktor kekangan masa antara salah satu sebab. Pernah aku lepak ngan kawan aku sorang nih, mengambil jurusan Islamic Revealed Knowledge di UIA. Dia membuka bicara, asal kita completekan solat fardhu 5 kali sehari semalam dah memadai. Kira orang cakap selemah-lemah efforts. Solat tanda kita syukur. Even kalau kita mendalami setiap bacaan dalam solat, merangkumi seluruh aspek. Ape yang aku cuba sampaikan, luangkan masa mengingati Allah walaupun benda tu kita ambil ringan atau remeh.  
Ingat Allah, Allah akan ingat kita. :)

Back to the right track, ramai yang tertanya-tanya (wanita2), senang nak qada' puasa dan puasa enam buat sekali gus. So, aku pun tertanya-tanya boleh ke? afdal ke? Lepas tu datang pulak soalan...kenapa diibaratkan sebagai puasa sepanjang tahun? Surfing lah aku ke blog-blog dan website ustaz-ustaz...


Untuk menjawab soalan pertama tu, halaman zaharuddin.net amat membantu. Mana satu nak diutamakan puasa sunat Qada' ataupun puasan Enam ? Ofcourse puasa sunat Qada' katanya....kerana darjat puasa Qada adalah lebih tinggi dan tanggungjawab untuk menunaikannya adalah lebih besar daripada puasa sunat Syawal sebab puasa sunat Qada adalah puasa wajib dan juga hutang ibadah kita kepada Allah berbanding puasa sunat Syawal yang hanyalah sebagai tambah pahala. Namun, jika seseorang itu perlu Qada puasanya selama 30 hari, atau belasan hari dan tubuhnya sihat yakni masih kuat. Eloklah mengerjakan puasa sunat Syawal terlebih dahulu kerana tempoh puasa sunat Syawal yang singkat berbanding sunat Qada (sepanjang tahun). #reference_1


Bagi menjawab soalan kedua ialah puasa enam diibarat puasa sepanjang tahun adalah kerana puasa Ramadhan diibarat puasa sepuluh bulan manakala puasa 6 di bulan Syawal dianggap puasa dua bulan. Dan pabila dicampurkan kedua-duanya genaplah setahun. Boleh dirujuk kepada hadis berikut :
#reference_2 
"Berpuasa sebulan (disamakan) dengan sepuluh bulan puasa, dan berpuasa enam hari selepasnya (disamakan) dengan dua bulan puasa, maka kedua-duanya itu (jika dicampurkan) genaplah setahun." (Riwayat al-Darimi)

InsyaAllah sampai di sini sahaja. Niat di hati untuk berkongsi ilmu. Terjawab sudah persoalan aku. :)

 P/S: Making header w photoshop. Skill lama sudah hilang. :D

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates