Wednesday, August 22, 2012

Pabila hati berbicara...

Salamualaikum.

My whole family,full house!


Alhamdulillah, selesai sudah Ramadhan 1433 Hijrah. Tahun ni agak sedih bagiku sebab Ramadhan tahun ni tidak seindah dulu. Mungkin disebabkan kegagalan aku untuk meneruskan short sem di UIA atau kesungguhan aku bertapa di pergunungan fokus training. Banyak faktor actually. Otak dan minda tidak dapat mem'fokus' dua benda dalam satu masa, so macam nilah jadinya. -.-;;

2 Syawal 1433 Hijrah merupakan hari terakhir yang aku luangkan untuk beraya rumah saudara. Now tengah tunggu invitation open house rumah member. yeah! Untuk makluman, sampul raya tahun ni antara yang paling sedikit aku dapat dalam seumur hidupku, maklumlah diri dah meningkat dewasa, tanggungjawab pun meningkat. Hati rasa sedih kerana dah dewasa ni, susana jadi lain. Dua abang dah jarang raya skali. On Off macam chipsmore. Terkenang pula zaman kanak-kanak riang ribena dulu. Tiap kali balek kampung, tak akan tido. Sebaliknya kira jumlah kereta ayah potong sepanjang perjalanan. Tiba di kampung, sepakat ngan saudara beli mercun, main sama-sama. Enjoy habis-habisan like there is no tomorrow. Time tu tak kenal lagi erti tanggungjawab,terasa nikmat dunia apabila semua berada di bawah tanggungan mak ayah. Then usia meningkat sehari demi sehari, sebulan demi sebulan, setahun demi setahun... sudah berumur 21 tahun. Bersyukur kerana diberi nyawa. Mungkin inilah fasa berikutnya bagi aku untuk aku lalui. Tapi aku excited untuk menempuhi setiap detik yang berbaki di dalam hidup ni. "What comes next? what comes next?", persoalan tu terngiang-ngiang dalam kepala.

Fasa perkahwinan. Terdetik pulak untuk aku bersama abang aku berbincang sekejap berkenaan perkahwinan. Bagaimana suatu hari nanti, tinggalnya mak ayah bersendirian di rumah tika semua anaknya sudah berkeluarga. Adakah ukhuwah adik-beradik akan kekal dan sentiasa mesra sepanjang hayat aku bernafas kat dunia ni? Bab-bab jodoh ni memang aku nak jauhkan dari berbincang. Sbb bagi aku, aku nak settlekan komitmen-komitmen sepanjang aku belajar di Universiti Islam Antarabangsa. Komitmen sukan adalah komitmen yang tinggi. Nak bagi contoh, senang. Ce tengok jaguh badminton persendirian Juara All England , Hafiz Hashim. Waktu single dulu, tip top nama die ukir. Tapi bila sudah berkahwin, kegagalan beliau membahagikan komitmen menyebabkan komitmen untuk sukan itu dipinggirkan. Bukan aku nak cakap komitmen sukan ni lagi penting dari berkahwin sedangkan berkahwin tu sunnah rasulullah dan antara benda yang perlu kita percepatkan. Tapi banyak lagi faktor-faktor yang menjadi dinding kepada aku untuk aku pecahkan. Cewah! Antaranya ialah faktor kewangan,komitmen,persediaan rohani. Persediaan rohani merangkumi faktor yang paling besar okeh!

Aku risau, bila da dewasa...godaan nafsu syaitan membuatkanku sibuk dunia,tinggal akhirat. Mak ayah aku akan bersendirian di rumah. Tiada masa untuk menjenguk makayah sedangkan syurga di bawah kaki ibu. Ada pepatah berkata kalau nak tengok anaknya, tengoklah ibubapanya dahulu. Thats it, aku selalu reflect diri aku sendiri... Apa yang aku wat ni akan diwarisi oleh anak-anak aku. If xsemua, sikit-sikit. Apa yang diharapkan oleh mak ayah ialah untuk sentiasa dekat dengan anak-anaknya. In the future, i'll be hoping the same. At the end of life, before married and after...I just want to make my parents proud. I'm sure others will think the same. =)

Sampai di sini. Ilham datang sejurus sahaja aku bangun dari tidur. Aku rasa masa yang sesuai untuk meluahkan rasa hati di blog luahan hatiku.huhu.

Masih berbaki 26 hari di bulan Syawal yang mulia ni, dapatkan puasa enam. Dapatkan 'puasa sepanjang tahun'. InsyaAllah.

P/S: First invitation raya from my old friend Hizatul Ikhlas:
InsyaAllah kalau ada kesempatan aku pergi. :)

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates