Thursday, August 23, 2012

Cooking Chili Con Carne

Salamualaikum..
Aku just nak share pengalaman aku masak-masak bersama kakak.. Actually this is the second time for this year (kali pertama buat cupcakes). I'm busy,she is busy...we seldom meet each other eventhough living under a roof. Sebabnya kakak aku blajar di MMU,Cyberjaya...tapi selalu jugak dia balek Ukay Perdana jenguk mak ayah. Yang menjadi sebab jarangnya jumpa is because of me. I've got commitment here and there, make story short...I've failed to manage my time well. -_-''. I'm working towards that, time management.

Sejak bila minat memasak? Ni part yang susah nak habaq kat orang nih. Pernah tengok cerita Ratatouille ?
Euww, tikus memasak?



Ratatouille ni mengisahkan seekor tikus ni gifted dalam bab memasak. Basic thing he(tikus) find out is that when we mixed two food, it'll taste better. The story is very interesting. Awesome gila! It inspires me.huhu . You should watch it. ;) So sejak tengok cite ni, minat memasak tu datang slow2.haha. Start ngan seekor tikus. jijik gila weyh!

Selain tu ada jugak seorang chef yang agak terkenal dikalangan chef-chef yang lain, Jamie Oliver.
Jamie Oliver
Mamat kelahiran England ni betanggungjawab dalam memperbaiki diet yang tidak sihat dan tabiat memasak di United Kingdom dan Amerika Syarikat. Beliau mula glamour dalam TV Show pertama berjudul "The Naked Chef" (nama tajuk nak seksi abis kan? no wonder girls are crazy bout him!). Ape yang wat aku tertarik is cara masakan beliau. So bersahaja and relax. Words can't tell how great he is, watch his series and tell me about him? oke? :D

Ilham masakan Chili Con Carne,
Ilhamnya datang dari video Jamie Oliver yang ditonton kakak aku. Because kakak aku obses sangat Jamie Oliver ni, bilamana dia puji je Oliver ni xhenti-henti, aku terpaksa pasang telinga mendengar. Well I'm good listener kan? haha.

Tempoh memasak 3 Jam. Masakan ni sejenis ala-ala kuah spaghetti memakai ramuan scramble meat,tomatoes dan chili sebagai ramuan utama. Baunya ala-ala rempah kari. Ramuan-ramuannya adalah seperti berikut :
  • 4 Bawang Merah
  • 1 Ulas Bawang Putih
  • Serbuk Jintan Putih
  • Serbuk Cili
  • Cili
  • Pati Tomato
  • Kayu Manis
  • Tomato Tin
  • Kidney Beans
Untuk Pati Tomato tu better use Sundried Tomato (Tomato Kering). So disebabkan tak dapat nak cari, kakak aku pakai pati tomato. Aku xkesah, perut aku universal. Sume makanan boleh masuk. :D

Here is the finished product:


Chili Con Carne

Well about the taste. Rasa tomato tu amatlah pekat. Kidney beans terpaksa dikurangkan sebab makanan berangin, bising mak ayah tanye "mane beans nye? sepatutnya banyak". Hmm, malas nak comment. -.-''. Overall okay lah. Not the best,but okay lah. :) Kepuasan rasa makanan sendiri tu ada.hehe. Minx jangan google rupa asal Chili Con Carne ye, konfem tak sama rupenye.haha
Sampai di sini je lah kot. Salam.


No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates