Friday, August 24, 2012

ikhlaskan HATI

Salam 6 Syawwal 1433 Hirah

Struktur hati fairy tales

Struktur hati yang sebenar











Aku pelik bila inginkan kejayaan,tetapi tak mau usaha. Ramai dah aku tengok orang macam ni, most of them perjalanan hidup diorang memang sampai pada destinasi, tapi berliku-liku.Aku bukan nak judge orang, because I've been there. Ungkapan "Doa tanpa usaha menjadi sia-sia". Setiap usaha perlukan pengorbanan. Teringat tentang kata-kata ustaz berkenaan doa Nabi Musa. Berpuluh-puluh tahun lamanya baru Allah makbulkan doa. Ce bayangkan dengan status sebagai Nabi Allah, berdekad lamanya doa-doa itu termakbul. Ni nak cite kite ni sebagai 'manusia' biasa. Nak bezakan meme macam langit dengan bumilah! Jangan pernah berputus asa meletakkan harapan kepada Allah.

Ungkapan "There is no short cut to SUCCESS". Ungkapan keramat bagi seseorang yang betul-betul determined nakkan sesuatu. Selalunya athlete berpegang teguh dengan ungkapan ni. Apa yang aku rasa mungkin senior-senior lain dah lama rasa. I'm new babies kat dalam team aku. Pejam celik pejam celik, dah dianugerahkan amanah yang besar kat bahu aku. Mungkin dulu bila aku duk bawah, aku xtahu masalah orang atas, dan mungkin aku tak pernah nak amik tau. Aku da dapat tau apa masalah, tapi it takes time to 'sound' them, 'shout' to them. Hati budak baru kena dijaga, kalau tak lari diorang.

Keikhlasan letak di hati. Pekerjaan yang ikhlas disertai dengan niat yang suci dianggap satu ibadat. Nak cerita pasal ikhlas, anak buah aku pun nama Nurul Ikhlas binti Nazrul Amir Aliasaa. Out of topic!

Orang ikhlas, tak ungkit bila hasil kerjanya tak dihargai.
Orang ikhlas, tak memberi sejuta alasan untuk dapat kejayaan.
Orang ikhlas, hatinya tabah dan sabar dalam mengharungi liku-liku hidup.
Orang ikhlas, tak kenal erti putus asa.
Orang ikhlas, bersyukur kepada nikmat Allah bagi.

Tolonglah tau, kejayaan tak datang bergolek. It takes efforts. Best ke xtraining, trus jadi champion? there is no justice in that. Adat kalah menang dalam pertandingan, tapi bukan yang dirancang. Adat nak mulakan susah, tapi bila da dapat momentum tu, it feels good and satisfied. Believe me.

Tak pula cerita orang yang dah bertahun berusaha, at that games he/she deserved to win, but being played. Lagi luka hatinya. Tapi xpernah berputus asa, hari demi hari dia training. Such difficult day but end up with a broad smile on his/her face. Kejayaan yang puas. Macam mana nak tanamkan semangat dalam setiap anak-anak didikan? Tak mustahil, dengan menceritakan pengalaman cikgu-cikgu serta guru-guru. Tapi thats just half of it, where is other half?  ITS IN YOUR HEART. Find the answer deep in your heart. You'll act according to your heart. Your heart sends signals  to your brain. Your brain done it practically by moving parts of your body.

Tolonglah tahu bahawa Allah sentiasa ada untuk kita meluahkan perasaan. Dan tolonglah tahu bahawa sentiasa ingat Allah untuk pinta pertolong dariNya. Kita ni kerdil di mata Allah. Pernah seorang saintis, bila di zoom in kat diri kita secara maximum, tak nampak apa-apa. Tubuh kita tak kuat seumpama sebuah kereta (kereta buatan Malaysia pun xkuat). Otak kita tak berfungsi setaraf komputer (komputer pun kekadang hang).

Bila hati nak, semua menjadi.

USAHA + DOA + TAWAKAL = SATISFACTION


P/S: Entri post ni tak target kepada individu-individu serta pembaca. Harap maklum.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates