Sunday, October 21, 2012

Mencabar diri



Assalamualaikum.
Entri khas ni nak mengajak pembaca-pembaca mencabar diri sendiri untuk mengukur tahap kemampuan diri yang sebenar. Bermula dengan niat di hati, berakhir dengan memperoleh kejayaan. InsyaAllah.

Kalau korang pandang ke cermin, apa yang korang nampak?. Korang pernah terfikir dak sejauh mana kebolehan diri? Bermula dengan angan-angan kosong, tapi akhirnya mengambil keputusan untuk merealisasikan angan-angan tersebut. Ramai yang berangan-angan, tapi tak semua nak merealisasikan impian diorang. Bukan nak cakap diri ni hebat sangat, tapi peringatan untuk diri sendiri jugak. Perjalanan di bumi Allah ni panjang. Diperuntukkan berpuluh-puluh tahun untuk duduk di muka bumi ni, tapi bukan untuk fokus satu bahagian je. Jadi la all rounder; maksudnya seseorang yang berkemampuan. Bak kata orang multipurpose/multifunctional. Kalau nak cakap dalam konteks sukan bola sepak pulak, all rounder ni maksudnya boleh main dalam beberapa posisi. Kira macam kebolehan tak terbatas. Jangan sempitkan pemikiran. Luaskan pandangan, bersedia untuk menuntut ilmu baru, pesan coach aku.

Cuba pandang ke langit, nampak x penghujungnya? sama macam kebolehan diri. Orang cakap , effort is unlimited. Usaha ni tak ada limit, semakin kita berusaha , semakin kita naikkan keyakinan diri. Aku pernah terdetik dalam fikiran, kenapa kita tak boleh amik majoring dalam beberapa bidang contohnya architecture dan engineering? sebab macam biasa time budak-budak dulu angan-angan tinggi sampai ke bintang, ingat lagi time tengok Star Wars, mula la angan-angan nak jadi Saintis. Bila tengok Wrestling pulak, nak jadi penggusti pulak. Standard, lumrah kehidupan. Tapi jawapan yang pasti ialah otak kita ada limit. Ada sebab bila kita mempersoalkan kenapa wujudnya alam ni, tanpa rujukan dari sumber yang mutlak, maka gila lah seseorang tu. Memang betul, kita dijadikan tidak sempurna. So sesiapa yang cakap practice makes perfect, patutnya jadi 'practice makes almost perfect'. Bukan untuk demotivatekan orang, tapi itulah kenyataan kan?

So, bila otak kita terbatas, kemampuan kita untuk berfikir pun terbatas. Secara tak langsung bagi efek kat akademik. Jadi, terbahagilah ilmu-ilmu yang dipisahkan dalam bentuk majoring, bidang-bidang serta course-course yang pelbagai, itulah pandangan dari sudut pemikiran aku yang pendek ni.huhu. Ok, jadi untuk bahagian akdemik, tak dapat nak amik pelbagai bidang. Tapi untuk sukan? hobi? ada ruang kat situ untuk kita enhance soft skill. Ape itu soft skill, soft skill berkait rapat dengan personaliti, komunikasi, perbahasaan, tabiat dan macam-macam. Soft skill ni dah jadi macam senjata kedua dalam kehidupan.

Personally, aku agak malas menuntut ilmu akademik ni, sebab Islam aku menuntut ilmu. Aku beralih ke hobi-hobi aku yakni, silat, badminton dan muzik. Macam-macam aku belajar dari hobi-hobi. Tapi yang aku fokus sekarang ialah bidang silat. Disiplin dah jadi sinonim dengan silat. Bila sebut silat, mesti ada disiplin, gitu. Kita dapat ukur disiplin seseorang berdasarkan pencapaian. Contohnya wakil Malaysia, disiplin lagi tiptop dari wakil sekolah. Kita amik contoh yang mudah, murid-murid sekolah rendah/menengah tak terdidik dengan pembahagian masa. Most of the time, diorang fokus on study, kalau kelas bawah skit, enjoy sampai tak sudah. Biasa, standard.

Tapi, dengan disiplin wakil Malaysialah majikan-majikan sesebuah syarikat tertarik. Kita ni melayu terkenal dengan sifat malas, tak tepati masa. Bukan nak mengutuk bangsa sendiri, tapi benda dapat nampak dari kaca mata bangsa lain terhadap kita. Even kalau bangla pun rajin duk Malaysia nak cari duit. Tapi asal bangsa Melayu, ada segelintir je yang okay. Diri pun kekadang malas, lumrah kehidupan. Tapi nak cite, dengan hobi , soft skill dapat dikecapi. Dan soft skill tu ada gunanya. Die membentuk diri dan personaliti.

Tak pernah ke diri ni nak merasa sesuatu yang mungkin ada pada orang lain takde kat bilik kita, sesuatu yang bagi kita mustahil, biasanya yang membabitkan usaha yang takde batasannya, impian yang tiada penghujunggnya, semangat yang tiada titik noktahnya? percaya ke tak, aku pernah mengalami. Aku tak dapat nak tengok kemampuan sebenar pada diri sendiri. Perlu ada orang perhati dan paksa aku. Ye lah, cita-cita tinggi bagai, tapi lembik xmahu lawan diri. Mungkin aku ni jenis orang yang bila da ketuk baru nak jalan. Tak kesah kalau aku dilabelkan macam tu, as long as aku dapat apa yang aku nak. betul? hak3.

Aku nak highlight sebenarnya pasal mencabar diri, tapi entah sampai mane aku elaborate ley masuk bab-bab softskill ni semua. Cumanya di sini aku nak habaq la something, kalau betul-betul nak sesuatu benda, ikhlaskan hati, sucikan niat, dan berusaha. Berusaha...keep on usaha. Allah janjikan sesuatu selepas kita usaha dan tawakal. Tak dapat rezeki di lubuk tu, mungkin di hari lain, mungkin di tempat lain. Jangan berputus asa. InsyaAllah, you'll reach the top.

Sekian.
arifaliasa.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates