Sunday, October 14, 2012

Bantulah dia ya Allah

Salam,
l_33c451bd19944428978dd74fa1987413.jpg (600×450)
Berserah kepadaNya.

Ya Allah, Engkau bantulah seorang insan bergelar sahabatku. Terlalu banyak dugaan yang melanda hatinya. Dia hanyalah seorang wanita yang sering terganggu hatinya. Dirinya kerdil di sisiMu, dan kini hanya mengharapkan bantuan orang di sekelilingnya. Aku tak boleh berbuat lebih atas keterbatasan aku bersamanya. Tapi, Engkau bantulah dia. Sering mengenangkan peristiwa lalu amatlah susah dan penat. Manusia berubah. Ya, itu antara sifat manusia. Kadang-kadang, bukan kita yang pinta. Tetapi mungkin sebab itulah kehidupan. Kehidupan....bunyinya agak simple, untuk menyebutnya agak mudah..tapi disebalik simple dan mudah, terdapat banyak makna di sebalik kehidupan. Hidup bukan untuk seseorang pilih. Sebaliknya, kita berusaha untuk dapatkan sesuatu. Bilamana sesuatu yang kita buat tak senada dengan apa yang kita harapkan, tabahlah mengharungi semua. Hidup tak selalu indah. Hidup tak selalu jalan dengan apa yang kita suka. Kadang-kadang, kita perlu expect the worst thing to happen, so that we will be more prepared for the challenge tomorrow. Bak kata orang tua, "sediakan payung sebelum hujan". Ungkapan yang sering cikgu BM aku lontarkan bilamana terdapat soalan untuk menulis karangan. Dahulunya kedengaran perumpamaan tu, ibarat ianya tiada makna. Tapi bila usia kian lama, kian meningkat...semua perumpamaan seolah-olah kembali untuk diperingatkan. Perumpaan dicipta untuk manusia menjalani kehidupan. Bagi sesetengah orang, ia sudah pun menjadi satu prinsip dalam kehidupan.

Kita tak memilih untuk sesuatu terjadi. Kita hanya merancang, Allah yang menentukannya. Sejauh manakah usaha kita untuk menjadikan kita layak mengaut hasilnya? Kadang-kadang, Allah tak memberi rezeki di lubuk itu, sebaliknya Allah memberi kesenangan/kemudahan di bahagian yang lain. Cumanya, nikmat yang Allah berikan itu tidak nampak, atau tidak diraisai. Tak bermakna Allah tak mendengar rintihan qalbu kita. Allah tempat untuk mengadu, bukan sahabat-sahabatmu. Nasihat dari Allah lebih senada dengan kehidupan kita di muka bumi. Rasulullah dilantik sebagai contoh kepada umat manusia. Tapi kenapa amat sukar untuk kita mencontohi beliau? bilamana sesuatu masalah timbul, mengapa kita tidak membentangkan sejadah lalu sujud mengadu padaNya? persoalan-persoalan bukanlah niat untuk memberitahu, diriku dah sempurna. Sekadar peringatan kepada diri dan juga rakan yang mengenali.

Perkara sudah berlalu, biarkanlah ia berlalu. Tak guna untuk kita terus mengenang kesilapan kita. Sebaliknya, jadikan apa yang pernah terjadi sebagai kata penasihat kepada diri untuk tak mengulangi benda yang sama. Amat sukar, amat payah. Tapi apakan daya kita sebagai hamba Allah, yang amatlah kerdil, amatlah tidak mencukupi amalannya... untuk mengubah apa yang ditetapkan oleh Allah. Selalunya pabila timpa musibah, manusia seringkali bertanya "Kenapa semua ni terjadi?". Allah memberi sesuatu musibah sesuai dengan kemampuan hambaNya. Kita tidak memilih, kita diuji. Sekuat mana iman di dalam hati untuk mengharungi segala onak dan duri di dalam kehidupan? semakin besar musibah kita bersabar, semakin tinggi ganjaran pahala baginya. Allah suka orang yang bersabar, Dia kategorikan orang yang bersabar sebagai orang-orang yang menang. Kalau difikir logik akal, dengan bersabar, kita berjaya menolak segala godaan syaitan untuk berputus asa dengan Allah. Allah tak pernah meninggalkan hambaNya bersendirian. Pernah sahabat nabi, bilamana terasa dirinya tak ditimpa musibah, menangis beliau kerana bersangkakan Allah tidak ingat kepadanya. MasyaAllah, itulah sifat yang perlu kita contohi. Dekatkanlah sifat itu dengan diriku dan diri sahabat-sahabatku.

Masa untuk kita menerima seadanya. Akur dengan ketentuanNya. Melangkah dan terus melangkah kehadapan tanpa menoleh ke belakang. Walaupun ombak,hujan dan petir melanda, kaki sentiasa terpacak kukuh di mukabumi , berjalan ke hadapan walau menggeletar satu tubuh. Setiap musibah yang melanda hati, dibalas dengan Alhamdulillah. Tanda kita redha terhadap apa yang terjadi. Kebergantungan kita kepada Allah sangat penting. Jangan sesekali putus dengan pertolongan Allah. InsyaAllah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates