Friday, October 19, 2012

Aku redha

Salam,

Sudah lama diri ini tak menghadapi perasaan macam ni. Perasaan yang dapat aku ungkapkan sebagai "Unacceptable". Sepanjang hidup aku, aku tak pernah terlepas pandang bab ni, tapi baru tadi benda tu terjadi. Dah cuba sedaya upaya untuk memastikan ia berjalan dengan lancar, ikut plan dan jadual yang aku dah susun awal. Masa tido terpaksa dikorbankan, letih tepaksa di biasakan. Tapi mungkin Allah yang tahu lebih dari aku. Mungkin apa yang terjadi ni, menjadi ingatan kat aku sampai bila-bila. Mungkin jugak ape yang berlaku, menjadi titik tolak untuk aku berubah. Bak kata Scott Adkins, take advantage of what happen. Tapi cabaran yang sebenar bukan untuk kita menerima, tapi apa yang kita lakukan selepas terkena sesuatu musibah. Ape yang membezakan diri kita sebelum dan selepas musibah. Bagaimana diri kita berhijrah kepada kebaikan,atau adakah kita akan putus asa macam tu je.

Adakala aku rasa bersyukur sebab mendapat peluang untuk belajar dari segala musibah. Tapi pada yang sama jugak, hati ni sentiasa terdidik tabah walaupun amat perit untuk diri ini menelan. Setiap benda yang "unacceptable" mencengkam hati seolah-olah ada orang genggam hati ni dengan padu. Walaupun seseorang tu memiliki tubuh yang tegap, sasa, dan kuat sekalipun.. dia tetap akan sedih bila menerima musibah. Semua orang ada hati, tapi yang menjadi ujian kita di dunia, sejauh mana kita dapat mendidik hati untuk bersabar dan menerima ketentuanNya. Kekadang nak jugak salahkan seseorang bila terjadinya musibah. Bila emosi menguasai diri, fikiran jadi tak lurus. Segala cas negatif datang hinggap kat otak pastu terlahir la segala macam idea buruk dan jahat. Idea yg bagi aku "valid" hanya bila kita dalam emosi je.

Allah uji tanda Allah sayang. Selalu aku ingatkan diri, pabila jadi sesuatu, bermakna Allah sayang. Walaupun hati terasa pedih, dan tak dpt menerima...takde perkataan yang aku kerap sebut melainkan kalimah Allah. Bila takde tempat untuk bergantung, tiada sesiapa memiliki kuasa untuk mengubah sesuatu melainkan Allah. Seringkali aku memohon supaya apa yang terjadi hanya mimpi semata-mata, tapi bilamana bangunnya aku keesokan hari, aku termenung lama mengenangkan kesilapan da aku percaya, lama-kelamaan hati akan rasa tenang, diri kembali ingat kepada Allah. Sahabat aku pernah ingatkan aku, Allah pun ada perasaan. Apa perasaan Allah bila kita tak ingat kepadaNya? Sedangkan Dia yang melahirkan kita daripada tak ada apa-apa. Wajarlah diri ni dapat banyak musibah, tanda kita leka dan lupa kepadaNya.

Ada hikmah di setiap musibah, InsyaAllah.
Sekian.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates