Saturday, October 13, 2012

Berbanggalah menjadi wakil UIAM

We are CHAMPION


Salam, berdirinya aku di depan segala assignmentsssss daripada perpustakaan akademik, terdetik pulak tentang komitmenku lagi satu. Entah kenapa, lepas sahaja bertukar kategori ke Jurus Wajib yakni regu, perasaan dan semangat semakin lama semakin luntur. Tak dapat dinafikan ketabahan abang aku yang sudah genap 10 tahun bertanding dalam acara Jurus Wajib. Aku kagum akan kesabarannya. Terasa rindu pada bidang Jurus Tunggal. Tapi, atas nama Vice Captain, semangatku terpaksa dinaikkan. Atas niat membantu Captain, komitmenku mesti ditingkatkan. Biarlah orang lain nampak aku tenang luaran, walhal kusut dalaman.

Mungkin aku dah biasa gerak sendirian. Training sendiri,stress sendiri,susah sendiri...semua sendiri sehinggakan bila kalah pun, tak lain tak bukan sebab diri sendiri. Aku lawan dengan mental sendiri. Emosi yang terlibat hanya satu. Aku tak perlu memahami budi bicara orang lain. Nak jogging sorang2, hasilnya semua aku yang kaut. Akan tetapi.... terasa hati ni bila rakan seperjuangan tak se semangat aku. Misi nak reduce tergendala, disebabkan memikirkan perihal ni. Kalau sesebuah kejayaan tu boleh datang bergolek depan mata, konfem tak terlahir atlit yang berkualiti. Banyak yang ku simpan di depan partner-partnerku. Aku tak bercadang pun nak marah atau sound diorang. Aku faham dengan situasi sekarang. Aku berkecimpung dalam bidang silat dah 9 tahun. Semangatku mungkin lebih dari yang lain. Walau terasa diri nak giveup, mesti kedengaran seseorang yang memberi semangat kepadaku untuk teruskan perjuangan sementara bergelar student-athlete di IIUM. Banyak persoalan yang bermain di fikiran, aku xberharap setiap soalan dijawab satu per satu. Mungkin itu antara halangan/ujian dari Allah. Aku redha menerima.

Niatku nak melakar sejarah main peringkat tertinggi dalam bidang silat sebelum aku graduate. Harap impian itu akan terus berada di atas. Harap semangatku sentiasa tinggi walaupun tanpa kehadiran partner-partnerku. Mengenangkan suasana pertandingan selalu menaikkan lagi semangat untuk ke pertandingan akan datang.

Bila peroleh kejayaan, memang satu perasaan yang amat tenang dan gembira. Tapi sampai bila sesebuah kejayaan tu dapat kita pertahankan? Untung bagi kita sebab gi training, terus ada tempat untuk wakil UIAM. Tak tercabar ke dengan rakan seUniversiti kita UiTM ? mereka perlu ada KARISMA sebagai game pemilihan atlet-atlet UiTM satu Malaysia. Bukan nak cakap kita berada di level diorang, cumanya... dahulu UIAM pernah meletup. Daripada menjadi pesilat yng tak dipandang orang, kita pernah membawa universiti lain untuk mengenali siapa UIAM sebenarnya. Mengapa dulu mereka boleh berjaya? kenapa dulu semangat diorang amat lain, tak seperti sekarang? Jawapannye ada di cermin. Pandanglah diri sendiri, sampai bila nak besabar daripada menerima medal, sedangkan kita hanya duduk 4 tahun je di UIAM bermakna hanya 4 kali MASUM. 

Ya Allah, setiap pertandingan yang berlalu, mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara kita. Pelihara lah hubungan ini ya Allah. Elakkan kami dari segala jenis fitnah dan prasangka buruk orang lain terhadap keluarga indah ini. Kukuhkan lah tapak kami, berikanlah kami kekuatan untuk menempuhi cabaran yang datang. Engkau hindari kami daripada perasaan berputus asa ya Allah. Engkau ikhlaskan hati kami,Engkau lembutkanlah hati kami. Engkau peliharalah kami daripada gangguan jib,iblis serta niat khianat manusia terhadap keluarga kami. Engkau lindungi sister-sister kami daripada marabahaya. Engkau satukanlah hati kami untuk bersama-sama bersilat demiMu ya Allah.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates