Wednesday, October 17, 2012

Generasiku

Salamualaikum,

Suka nak berkongsi pengalaman yang mungkin bukan saya sahaja yang tempuhi. Malah, mungkin pernah korang alami. Bekerja dalam satu pasukan. Secara logiknya, satu pekerjaan tu menjadi mudah,senang,simple. Setiap bebanan kerja di kongsi secara rata. Tenaga yang banyak diperlukan diagih satu persatu. Dan selalunya hasilnya dirasai oleh semua pihak. Itu apa yang aku expect, teamwork. Tapi sejak aku menapakkan kakiku di mukabumi UIAM ni, tak sangka ada insan yang membuat kerja sebelah mata. Sesuatu tugasan dilaksanakan 'asal pergi'.

Pernah ketika makan tengahari bersama dengan ayah,mak,kakak dan abangku... Ayah menceritakan tentang generasi-generasi sekarang dan terdahulu. Menurut beliau, dulu zaman bujangnya merupakan generasi babyboomer yakni "baby boomer generation". Kenapa digelar baby boomer? kadar kelahiran baby pada zaman ayahku amatlah tinggi. Tapi kalau nak dibandingkan dengan mentality orang-orang veteran ni, mereka lebih suka berusaha gigih. Dengan teknologi yang tak seberapa, setiap titik peluh di manfaatkan sehingga membuahkan hasil. Setiap benda yang dibuat mempunyai sasarannya yang tersendiri. Keterbatasannya teknologi pada masa itu menyebabkan manusia tidak malas,lebih aktif,lebih produktif.

Generasi 'Y'. Apakah  itu generasi Y? Generasi atau dengan istilah lain 'Generasi Millenium' ialah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada kelompok manusia yang lahir sekitar tahun 1977 hingga 1997. Antara sifat-sifat atau perangai manusia yang lahir pada generasi Y ialah keinginan untuk bebas bersuara dan membuat pilihan,menghargai keterbukaan, cenderung kepada membina hubungan di antara satu sama lain, interaktif dan mahukan sesuatu secara pantas. Suka nak ulang, "mahukan sesuatu secara pantas". Mengikut kajian, 42% penduduk di Malaysia terdiri daripada manusia daripada generasi X dan Y. Bermakna hampir separuh rakyat Malaysia terdiri daripada generasi muda dan remaja. Tak banyak beza di antara generasi X dan Y. Pernah dilabelkan generasi Y ini ialah pola penentu masa depan rakyat. Tapi sejauh manakah generasi ni akan pergi? kalau nak diikutkan dengan statistik membangun dan meroboh, amatlah tinggi.

Generasi (Click to Enlarge)


Berbalik pulak dengan cite aku, aku pernah dua semester buat kerja berkumpulan, di mana memerlukan komitmen untuk menyiapkan projek. Pada seminggu dua yang pertama memang 'okey' je lah. Tapi da masuk minggu ketiga, baru aku tau sape yang mampu buat kerja, dan sebaliknya. Aku pelik, prinsip orang yang buat kerja sebelah mata. Biasanya lelaki buat kerja last minit, tapi bila kerja berkumpulan, it just doesn't work like that. Aku suka berfikiran, rutin yang kita latih diri sepanjang berada di kampus ni akan mengambarkan rutin kita pabila sudah graduate dan bekerja nanti, maksudnya kalau time study kita tak bagi fokus dan komitmen, macam mane pulak bila kita da bekerja nanti.

Sejak aku terima nasihat dari senior master aku, sekarang aku amik langkah berhati-hati untuk memilih partner untuk Final Year Project. So, aku jadikan mini project setiap sem ni untuk menilai kerja kawan-kawanku untuk aku tarik menjadi partner final year project. Bukan berniat untuk memilih, tapi bagi aku...bekerja dalam berkumpulan ni memudahkan, bukan menyusahkan. Aku just nak pastikan setiap members dalam group dapat faham what is the project is all about. Bila da tau, baru time present dapat cakap spontan. Sekadar peringatan untuk diri sendiri jugak, insyaAllah.
Sekian.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates