Tuesday, July 1, 2014

Learn through experience.

Sukar. Benar. Memang susah untuk mengajar seseorang erti kehidupan, melainkan membiarkan mereka sendiri yang menempuhi asam garam dlm hidup harian. Tapi generasi sekarang suka disuap. Source of information ada dihujung jari. Nak pergi baca newspaper, online. Ke mana pula zaman dulu, setiap kali nak keluar, beli newspaper, dibelinya sarapan sekali. Duduk di ruangan dapur makan dan berbincang sekali isu semasa dengan keluarga. Dari situ, secara tak langsung didik anak-anak untuk peka terhadap isu semasa. Dan sekaligus melahirkan satu generasi yang peka terhadap isu semasa, it helps them to learn and appreciate things too. Bukan nak kata dengan keluar beli newspaper, dapat mengubah generasi. Melampauuu. Satu analogi, bahawasanya usaha semakin sedikit untuk generasi sekarang yakni "Generation Y", yang sangat manja, sukar untuk menerima teguran dan mengharapkan satu kejayaan dengan usaha yang minima. Tidak keterlaluan bila bercakap begini, kerana 'research' telah dilaksanakan, dan the issues has been debated a lot in international level. Kalau di Taiwan, mereka menamakan 'Strawberry Generation", kerana strawberri zaman sekarang di tanam tempat yang selesa berbanding sebelumnya, yang juga refleks kepada generasi manusia zaman sekarang. 

Ya ampun bila melihat kanak-kanak yang sudah moden, di'equip'kan dengan gadget serta phone yang tak kena dengan usia. Tahukah bilamana ada kedai yang menyediakan khidmat 'Free Wi-Fi', budak-budak dengan effortless boleh surfing pelbagai jenis website. Kalau website islamic, alhamdulillah. But what if it is porn or any 18+ rated websites ?

Hidup biar mcm orang dahulu. Kerja keras untuk dapat sesuatu. 

Berbalik kepada topik, mengajar seseorang bukan sekadar teori, kerana teori hanya menggunakan minda memaham dan menghafal sahaja, tidak untuk berfikir secara teknikal. Dan selalunya true lessons are not written in the text book. The textbook only written to be understood. If you want to be good in communication, you need to expose yourself in an english surrounding that requires you to only speak in english not just reading and understand the english books. Involve yourself and you will learn. Try to adapt with surrounding and you will be good in making friends. Try not to judge people, so they will not judge you. Potray a good example and people will respect you. Don't be judgemental about something. Some are bad, but not forever bad, maybe you are worst than them. 

Haha. Tak tahu kenapa hati nak tulis entri ni. Mungkin as peringatan kepada diri in the future. Selamat berbuka! :) 

Masih mencari,
Nazrul Arif.

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates