Sunday, March 3, 2013

O Allah, I need...

O Allah, I need Your help to be a better Muslim. I know I make it hard for myself and don't try as hard as I should but please don't give up on me.

Selama aku berjalan di muka bumi, selalu aku tertanya-tanya. Tanpa Allah, apakah misi setiap manusia yang hidup di sekitar bumi. Adakah mereka hidup untuk hanya memuaskan nafsu serakah masing-masing dalam bentuk hiburan dan sebagainya? Di saat kita senang, senang untuk kita lupa bersyukur kepada Allah. Tak banyak perlu kita lakukan untuk menzahirkan kesyukuran, cukup sekadar solat 5 waktu sehari semalam. Tapi itu pun susah untuk kita mendisiplinkan diri. Dalam teknologi yang serba canggih, segala jenis urusan boleh di'shortcut'kan. Manusia pun tertolak dengan arus dunia. Bukan pilihan kita untuk terjebak dalam arus dunia, tapi keadaan seakan-akan memaksa, mungkin atas faktor kita mencari rezeki Allah di bumi yang luas ini. Bila kita miskin, kita terasa akan tekanan lantas berhempas pulas kita menjaga setiap saat dengan berzikir dan solat sunat serta amal kebajikan yang lain. Manusia sering pinta kesenangan di dunia. Setelah mendapat redha Allah terhadap pekerjaan, rezeki datang bagaikan air yang tiada hentinya. Di saat itu, Allah menguji hamba-hambaNya dengan kesenangan yang sementara. Keesokan harinya, pelbagai alasan dijadikan untuk kita meninggalkan solat serta amal kebajikan. Setelah lama terpesong dari ajaran Islam, terjebak sudah manusia di alam gelap membabitkan rasuah,penipuan dan sebagainya. Di saat segalanya hilang dari genggaman tangan, baru manusia tersentak sedar daripada angan-angan dunia.  Keseronokan yang dirasa seakan-akan tiada penyudah. Selepas seronok, seronok lagi...selepas itu? adakah pengakhiran bagi nafsu? 


Ya Allah, Engkau telah pinjamkan udaraMu untukku bernafas senang di muka bumi. Engkau telah memberikan bumi untuk aku menjejakkan kaki. Engkau telah memberikanku 5 deria untuk aku merasai nikmat-nikmatMu. Sepanjangku melangkahkan kaki di atas muka bumiMu, segala jenis ujian datang mengetuk pintu. Tidak sekalipun aku berniat untuk melakukan perkara yang terkutuk. Jauh sekali untuk aku mempertikaikan ajaranMu. Tapi manusia dicipta dengan sifat pelupa. Engkau berikanlah petunjuk kepadaku dikala aku lalai dengan godaan nafsu. Ya Allah, don't give up on me...

No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates