Sunday, December 9, 2012

DOA BUAT SANG PERWIRA

 

Berangkatnya atlit-atlit Malaysia ke Kem Asean University Games yang bakal berlangsung 12 Disember 2012. Dengan bangga nak bitau atlit-atlit daripada IIUM yang terlibat terdiri daripada abg aku dan jugak kawan se-pencak. Impian diorang sejak dari bangku sekolah lagi. Rasa bangga bila akhirnya mereka capai jugak. Mesti rasa seronok, rasa puas,rasa lega bila sesuatu matlamat dah tercapai. Aku impikan saat yang mereka alami. Bagiku, wakil university pun da memadai, asalkan dapat naikkan team dan juga university sendiri. Tapi jauh di lubuk hati, dalam diri setiap atlit, mesti berangan untuk menyarung jaket harimau Malaysia. Perlu renung lama depan cermin bermuhasabah diri. Sudah bersedia ke untuk menerima segala komitmen as atlit. Bukan sekadar Student-Atlit je, but as atlit itself. Besar pengorbanannya. 

Berpegang kepada kata-kata coachku, percaya pada training. Mungkin seseorang atlit banyak memenangi pingat atau medal sebelum ni, tapi kalau atlit tersebut terlalu selesa dengan kedudukannya as gold medalist holder, tak cukup training, sama jugak dengan atlit-atlit lain. Training tu amatlah penting, itu antara usaha yang Allah nak tengok sebelum Dia anugerahkan sesuatu kemenangan. Banyak dah kawan-kawan terdekatku yang berjaya bebrbekalkan usaha yang tiada penghujung. Benar, dengan usaha dan niat yang ikhlas, semua boleh dikecapi.  Walau menang medal emas banyak mana, rasa rendah diri perlu ada dalam diri setiap atlit. Pernah dengar pemberita berkata “Skills wins you medal, Attitude wins heart”. Begitu besar sifat rendah diri perlu ada dalam seseorang, supaya diri sentiasa disenangi oleh orang lain.

Ada segelintir kawan-kawan silat yang aku kenal membawa misi yang amat besar menyumbangkan medal untuk Malaysia. Rata-rata semuanya masih menuntut di IPTA. Nak-nak plak sekembalinya mereka ke tanah tumpahnya darah, terus bersiap sedia untuk menghadap peperiksaan akhir semester yang bakal tiba. Rasa amat kagum dengan perjuangan mereka. Sempat untuk mereka mengatur jadual untuk menumpukan misi Malaysia dan juga diri sendiri as student. Memang lepas ni, bilamana aku dengar seseorang tu pernah wakil Malaysia, aku lookup to them. Aku pandang tinggi bukan kerana sifat zahirnya, tapi sebab disiplin dan time management mereka tiptop, atleast itu ape yang aku nampak sepanjang duduk sebumbung dengan atlit Malaysia. Cheeeh.

Ya Allah,
Berikanlah kekuatan kepada atlit-atlit untuk menempuh ujianMu,
Berikanlah semangat kepada mereka bilamana mereka tertekan,
Berikanlah mereka ruang dan masa untuk focus kepada dunia atlit dan pelajar,
Pinjamkanlah kekuatanMu untuk mereka gunakan pada hari penentuan nanti ya Allah,
Teluskanlah semua pengadilan juri sepanjang Sukan Universiti Asia berlangsung,
Elakkanlah segala jenis rasuah,
Engkau berikanlah kekuatan kepada mereka untuk menerima keputusan,
Engkau jadikanlah segala memori dan kenangan mereka bermakna,
Engkau jadikanlah setiap titisan air mata, titisan yang menggembirakan,
Engkau selamatkanlah perjalanan pergi pulang mereka ke Tanah Air,
Amin. 




No comments:

Post a Comment

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates