Tuesday, January 8, 2013

Building self-confidence.

Salam,
Approximately lagi 7 jam aku akan bakal menjawab exam Microprocessor and Interfacing Design. Subjek yang bagi aku memerlukan masa extra sebab teori je memanjang. Tapi entah macam mana I'm intrested in learning this subjek. It's about how microprocessor works. Ni baru belajar pasal microprocessor yang lama zaman purba, now if nak study pasal intel core i5 zaman sekarang neh, konfem lagi tebal bukunya, tak gitu? Tapi overal memang aku berminat nak tau, coz ak da men komputer lama dah. Masuk pulak majoring Computer Information in Engineering, sambil menyelam minum air lah gamaknya. Ok, enough with the intro.

Sangat jarang aku wat bilamana nak exam je gi lepak library dengan kawan-kawan study group. Dah 3 kali berturut study group di library bersama pakar segala ilmu, kawanku Shukri. Tension dia sebab ditujukan soalan yang bertubi-tubi, Alhamdulillah dalam di mengajar, die belajar pada waktu yang sama. Niat belajar untuk mengajar bukan lagi bagus ke? :D Effort is unlimited to maximize your capability. Selagi ada masa, memang adalah caranya untuk berjaya. Tapi jika last minit punya preparation, kene study smartlah. Study smart maksud aku, takde masa dah nak tau details about some subchapters. So, kita study direct je dari past year exam. Dari situ baru belek-belek balek yang mana perlu, mana tak. Cara ni memang not recomended lah, coz almost everything kita nak hafal last minit, tunggu masa je otak nak pecah. *macam aku skrg :S*

Berhadapan dengan soalan-soalan past year yang banyak meningkatkan kadar 'confident' dalam diri. Atleast we know how the questions will be structured. How to answer the question with the keyword. Kadang-kadang keyword tu yang penting, kalau kita goreng je ayat tapi tak pakai keyword tu xboleh pakai gak. Say bye-bye je lah kat marks yang melayang camtu je. Kadang-kadang kita rasa gabra depan kertas exam, not knowing how the question looks like. That moment rasa mcm .... "WHAT?!" haha.  Standard bila 2-3 hari nak exam, mesti terdetik "Kalau aku study mcm ni dari dulu".... haa, ni memang selalu dah terngiang-ngiang dalam kepala. Every semester lak tu. Bila diri nak insaf, harap-harap jangan diberi musibah untuk memaksa aku berubah. -___-;; Tapi Allah beri musibah tanda kasih sayang Allah kpd kita. Hmm, aku terima je lah dengan hati redha.

Doakan ku untuk menjawab kertas exam yang berbaki lagi 2. :) Arigato.
Sekian.

1 comment:

  1. wish u read this before the final examination, goodluck, stay focus, strive and tawakkal.. that r the keys of success :)

    ReplyDelete

 

Bittersweet Life Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates